Visie en missie
Missie
Op "De Tweemaster" wordt gewerkt vanuit de volgende missie:
"De Tweemaster" kan en wil omgaan met verschillen in behoeften en ontwikkeling van kleine en grote mensen en spant zich in voor hun optimale ontplooiing.
De missie vormt het uitgangspunt bij al ons handelen. Voorts hebben wij de volgende hoofddoelstellingen geformuleerd:
1. Wij streven naar de maximale ontwikkeling van het individuele kind binnen de mogelijkheden die wij als school kunnen creëren.
2. Wij stimuleren de persoonlijke ontwikkeling van onze leerkrachten.
3. De kinderen leren op "De Tweemaster" omgaan met verschillen tussen individuen en groepen.
Onze visie op het onderwijs aan “De Tweemaster”
Wij zijn van mening dat alle kinderen bij ons op school ruimte dienen te hebben om:
-vanuit hun eigen achtergrond en met wederzijds respect voor ieders eigenheid zichzelf te kunnen zijn en zich deel te weten van de groep.
Op “De Tweemaster” krijgt de ontwikkeling van het kind veel aandacht, waarbij we een extra accent leggen bij de taal en de woordenschat. Met behulp van observaties, testen en toetsen volgen we het kind zo nauwkeurig mogelijk.
Wij vinden de sfeer op school erg belangrijk; alle kinderen moeten zich veilig voelen op school. Volgens ons moet het schoolklimaat dan ook een samenspel zijn van:
• orde en rust
• vrijheid en regels
• creativiteit en prestatiegerichtheid
• zelfstandig werken en samenwerken (van elkaar willen leren).
Dit blijkt o.a. uit de zorg, die we besteden aan de lessen, de keuze voor leer- en hulpmiddelen, de extra middelen, de extra zorg voor leerlingen die meer ondersteuning nodig hebben (in de vorm van extra instructie, remedial teaching, werken met handelingsplannen of individuele leerlijnen), maar ook voor meerbegaafde kinderen, die worden uitgedaagd met extra materialen en verrijkingsstof.